Ε Π Ι Λ Ο Γ Ε Σ

Το κέντρο διασκεδάσεως «Ροσινιόλ» μέσα από τις εφημερίδες της εποχής του

29-01-2019 ΙΣΤΟΡΙΑ

Επιχειρούμε ένα μικρό χρονικό της ιστορίας του κέντρου διασκεδάσεως Ροσινιόλ, που βρίσκονταν στο τέρμα της Δυρραχίου, μέσα από δημοσιεύσεις, διαφημίσεις...

Τα βουστάσια των Σεπολίων στο πέρασμα του χρόνου

21-04-2020 ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ξεφυλλίζοντας» πάλι παλιές εφημερίδες, βρήκα μερικές δημοσιεύσεις σε διαφορετικές χρονικές στιγμές που αφορούν στα περίφημα βουστάσια των Σεπολίων.

Έργο υπογειοποίησης σιδηροδρομικών γραμμών στα Σεπόλια - Φωτογραφίες 4 Οκτωβρίου

04-10-2020 ΣΗΜΕΡΑ

Προχώρησαν αρκετά οι εργασίες, από τότε που είχαμε τελευταία φορά δημοσιεύσει φωτογραφίες στις 2/5/20, από το έργο της υπογειοποίησης των...

Σεπόλια - ιστορίες από στόμα σε στόμα

20-10-2020 ΙΣΤΟΡΙΑ

Αυτό το άρθρο προσπαθεί να συγκεντρώσει αναμνήσεις και ιστορίες από τους παλιούς σεπολιώτες, όσους γράφουν στο facebook τουλάχιστον. Γιατί αυτά...

ΑΜΟΡΕ - κινηματογραφικές αναμνήσεις στα Σεπόλια - [ενημερωμένο με τις μαρτυρίες κατοίκων]

15-10-2020 ΙΣΤΟΡΙΑ

Διάβαζα πριν μερικές μέρες ένα αρθράκι που είχα γράψει παλαιότερα για τον θρυλικό κινηματογράφο των Σεπολίων ΑΜΟΡΕ και διαπίστωσα κάποιες...

Υπογειοποίηση γραμμών στα Σεπόλια - Δυό χρόνια «εργασιών» για να έχει καλυφθεί μόλις το 0,9% του έργου

25-10-2020 ΣΗΜΕΡΑ

Απογοητευτική είναι η κατάσταση με το έργο της υπογειοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών στα Σεπόλια. Ποιός έχει την ευθύνη για το...

Σε ποιόν θα κόψει κλήση η δημοτική αστυνομία γι αυτό το πεζοδρόμιο;

02-10-2020 ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ

Πολύ καλά κάνει η δημοτική αστυνομία και κόβει κλήση σε όποιον παρκάρει σε πεζοδρόμιο. Αλλά γι αυτό το πεζοδρόμιο σε...

Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών και «Αναγέννηση» πάνε μαζί για το ΒΟΤΡΥΣ στα Σεπόλια

10-10-2020 ΣΗΜΕΡΑ

Με κοινό Δελτίο Τύπου το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών και ο εκπολιτιστικός εξωραϊστικός σύλλογος Σεπολίων «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ» προτείνουν και διεκδικούν την...

Στην επικαιρότητα οι προτάσεις μαθητών του 53ου ΓΕΛ για την αξιοποίηση των ΒΟΤΡΥΣ και ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ

05-10-2020 ΣΗΜΕΡΑ

Στις 26 Ιουνίου του 2018 είχαμε αναδημοσιεύσει, συνοδεία ενός σύντομου εισαγωγικού σημειώματος, ένα ρεπορτάζ του Αθήνα 9.84, που είχε σαν...

ΑΝΤΙΝΕΑ - κινηματογραφικές αναμνήσεις στα Σεπόλια

29-10-2020 ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο κινηματογράφος «Αντινέα» κι αυτός στα σύνορα των Σεπολίων, όπως και η ΔΩΡΑ, βρισκόταν στην Λιοσίων 205 και διένυσε μια...

Ακόμα χωματόδρομος στην Μανιτάκη στα Σεπόλια

04-11-2020 ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ

Πόσα χρόνια ακόμα θα παραμείνει χωματόδρομος ένα κομμάτι 20 μέτρων το πολύ στην οδό Μανιτάκη στα Σεπόλια;

Η δημοτική κίνηση «Ανοιχτή Πόλη» για ΒΟΤΡΥΣ - ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ

04-11-2020 ΣΗΜΕΡΑ

Η δημοτική κίνηση «Ανοιχτή Πόλη» απάντησε σε ερώτημά μας σχετικά με τις θέσεις της για την αξιοποίηση των ελεύθερων χώρων...

powered by social2s

Το Ψηφιακό Μουσείο της Ακαδημίας Πλάτωνος τοποθετεί μια παγκοσμίως γνωστή ιστορία στο χώρο όπου εκτυλίχθηκε: ζωντανεύει τον μεγάλο φιλόσοφο Πλάτωνα στον τόπο που ίδρυσε τη σχολή του και δημιούργησε τα έργα του, κληρονομιά όλης της ανθρωπότητας.

Το μουσείο είναι τμήμα του ευρύτερου προγράμματος «Ακαδημία Πλάτωνος: Οι δρόμοι της γνώσης», που σκοπό έχει να συνδέσει το πνεύμα και την σημασία της πλατωνικής Ακαδημίας με το σήμερα.

psmap2 

Το κτίριο φιλοξενείται εντός χαρακτηρισμένου αρχαιολογικού χώρου σε ένα άλσος με πυκνή σχετικά βλάστηση. Βρίσκεται ανάμεσα σε μια διαμορφωμένη πλατεία και το αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος. Εννοιολογικά, το μουσείο και το παρακείμενο αρχαιολογικό πάρκο λειτουργούν συμπληρωματικά, καθώς το ένα ερμηνεύει το άλλο ενδυναμώνοντας την εμπειρία της επίσκεψης.

psmap3

Το κτίριο έχει μια διακριτή αλλά διακριτική παρουσία, όσον αφορά τη μορφή, τα υλικά και το χρώμα, με αναφορές στο ευρύτερο φυσικό και οικιστικό περιβάλλον. Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μην υπάρχει ανάγκη περίφραξης. Η προέκταση της Μοναστηρίου, της κύριας οδού πρόσβασης στο μουσείο, αποτελεί το νοητό άξονα χωροθέτησής του. Η τοποθέτηση στο οικόπεδο έγινε βάσει της απόφασης των μελετητών να μην κοπούν δένδρα.

psmap4

Στόχος τόσο της αρχιτεκτονικής όσο και της μουσειολογικής μελέτης είναι το κτίριο να συμμετέχει στην εμπειρία που καλεί τον επισκέπτη να ζήσει: μια πορεία προς τη γνώση μέσα από μια διαδρομή προς το φωτεινό άκρο του κτιρίου, καθώς το φως συμβολίζει κατά τον Πλάτωνα το υπέρτατο αγαθό.

psmap5

Ο κύριος όγκος του κτιρίου ομοιάζει με ένα μακρόστενο «κουτί», μια κατασκευή που ανοίγει, χρησιμοποιείται και ξανακλείνει. Τα μοναδικά ανοίγματα καταλαμβάνουν την επιφάνεια των στενών πλευρών (δηλαδή της εισόδου και της εξόδου), σηματοδοτώντας μια ευθεία πορεία προς το φως. Ανακλινόμενα στέγαστρα μπροστά από τις στενές πλευρές ασφαλίζουν το μουσείο τις ώρες που δεν λειτουργεί. Στον κύριο όγκο «εισχωρεί» ένας μικρός δευτερεύον όγκος διαφορετικού μεγέθους, ύψους και εξωτερικής επένδυσης.

psmap6

Η όλη κατασκευή είναι μεταλλική και αναλύεται σε επιμέρους τμήματα, πολλαπλάσια λειτουργικού κατασκευαστικού κανάβου, ενώ εδράζεται σε βάση από οπλισμένο σκυρόδεμα. Ο κύριος όγκος του κτιρίου επενδύεται εξωτερικά με τραπεζοειδή λαμαρίνα σε φύλλα προδιαγεγραμμένων διαστάσεων, που τοποθετούνται με τις αυλακώσεις τους κάθετα και οριζόντια ανάμεσα σε μεταλλικούς εμφανείς οδηγούς. Η επένδυση του μικρότερου όγκου γίνεται από επίπεδη λαμαρίνα με σκοτίες. Η χρωματική επιλογή της κατασκευής κινείται στις αποχρώσεις του πράσινου της ελιάς με στόχο να εντάσσεται στο περιβάλλον.

psmap7

Εσωτερικά, οι τοίχοι, το δάπεδο και η οροφή επενδύονται με ξύλο κόντρα πλακέ διαφορετικού πάχους και επεξεργασίας. Ο φωτισμός είναι γενικός και γίνεται από ένα σύνολο λαμπτήρων οροφής που στηρίζονται σε μεταλλικές σωληνώσεις. Φυσικά εκθέματα, βάσεις και εξοπλισμός κατασκευάζονται από ξύλο και μέταλλο, με συνέπεια στην αρχιτεκτονική ιδέα για την χρήση δύο βασικών υλικών. Τέλος, με ξύλο επενδύονται και όλες οι εξωτερικές διαμορφώσεις του μουσείου, λειτουργώντας σαν προέκταση του εσωτερικού.

psmap8

Εκθεσιακές λειτουργίες δεν φιλοξενούνται αποκλειστικά εντός του κτιρίου: η μουσειακή αφήγηση ξεκινάει από την εξωτερική όψη του κτιρίου, με μια διαδρομή κατά την οποία ο χρόνος κυλάει προς τα πίσω και ο επισκέπτης προετοιμάζεται να γνωρίσει τον Πλάτωνα.
Στην πρώτη αίθουσα παρουσιάζεται ο φιλόσοφος ως ιστορικό πρόσωπο και ο αρχαιολογικός χώρος της Ακαδημίας.

psmap9

Η δεύτερη αίθουσα αφιερώνεται στο έργο και τις μεθόδους του Πλάτωνα. Σε ένα μικρό αμφιθέατρο οπτικοποιούνται διάλογοι από το πλατωνικό έργο, ενώ σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο ο επισκέπτης παίρνει τον ρόλο του δεσμώτη στην περίφημη «Αλληγορία του Σπηλαίου». Η τρίτη αίθουσα πραγματεύεται τους τρόπους που η ανθρωπότητα κληρονόμησε, «βίωσε» και μελέτησε τη σκέψη του φιλοσόφου. Η έκθεση καταλήγει στη σημερινή γειτονιά. Η διαμόρφωση στην έξοδο του μουσείου προδιαθέτει για διάλογο και αναζήτηση.

psmap10

Η έκθεση δεν έχει χαρακτήρα διδακτικό, αλλά καλεί τον επισκέπτη να είναι «ενεργός» απέναντι στην πληροφορία που κρύβεται στα ψηφιακά εκθέματα. Ο κατάλληλος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός δημιουργεί εμπειρίες χώρου, δηλαδή περιβάλλοντα, στα οποία οι επισκέπτες προσλαμβάνουν πληροφορίες με όλες τις αισθήσεις.

psmap11

Στοιχεία έργου:
Αρχιτεκτονική μελέτη: Αγγελική Κωνσταντινίδη, Τίνα Ζούμπου
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έκθεσης: Αγγελική Κωνσταντινίδη, Τίνα Ζούμπου
Μουσειολογική μελέτη: Ευγενία Σταυράκη
Επίβλεψη κατασκευής έκθεσης: Αγγελική Κωνσταντινίδη, Τίνα Ζούμπου, Ευγενία Σταυράκη
Φορέας (αρχιτεκτονικού σχεδιασμού κτιρίου, μουσειολογικής μελέτης, σχεδιασμού και παραγωγής εκθεμάτων): Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Επιστημονική υπεύθυνη έργου: Σοφία Αντωνιάδου
Παραγωγή έκθεσης: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Ανάδοχος: ΑΜΥ Α.Ε.
Κατασκευή: Δήμος Αθηναίων, Δ/νση Κτιριακών Έργων
Επίβλεψη κατασκευής: Διεύθυνση Κατασκευών και Κτιριακών Έργων Δ. Αθηναίων ΑΝΑΔΟΧΟΣ: Β. Γεωργαλής και ΣΙΑ Ε.Ε.
Φορέας λειτουργίας μουσείου: Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων
Τοποθεσία: Κρέοντος 1, Ακαδημία Πλάτωνος
Επιφάνεια οικοπέδου: 2.100 m²
Επιφάνεια δόμησης: 165 m²
Χρόνος μελέτης: 2013 – 2105
Κατασκευή: 2015
Φωτογραφίες: Αρχείο Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού

data-matched-content-rows-num="4,2" data-matched-content-columns-num="1,2" data-matched-content-ui-type="image_stacked"