Το sepolia.net χρησιμοποιεί cookie για την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων, την παροχή λειτουργιών κοινωνικών μέσων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του. Επίσης, κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση του sepolia.net στους συνεργάτες κοινωνικών μέσων, διαφήμισης και αναλύσεων και ειδκότερα στην google.

Επικαιρότητα

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star
 
Pin It Button

Prosfyges Kai Lathrometanastes Sepolia Medium600 0

Χθές 1 Νοέμβρη ο Τάσος Τέλλογλου δημοσίευσε ένα άρθρο στο protagon με τίτλο "πρόσφυγες και «λαθρομετανάστες»". Σχεδόν αμέσως στο άρθρο απάντησαν οι δημοσιογράφοι  Εφήμερος, Σούλτας και Niko Ago.

Για λόγους πληρότητας τα αναδημοσιεύουμε όλα και βγάλτε τα συμπεράσματά σας.

Το αρχικό άρθρο του Τέλλογλου:

Η αντιπαράθεση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον βουλευτή της ΝΔ Γ. Κουμουτσάκο και η χρήση από τον τελευταίο τού όρου «λαθρομετανάστης», οδήγησε πολλούς, κυρίως Αριστερούς συμπολίτες μας, στα «κάγκελα». Είναι, όμως, όλοι αυτοί που μπαίνουν στις βάρκες για να φτάσουν στην Ελλάδα πρόσφυγες πολέμου; Είναι πολιτικά διωκόμενοι; Παρά το γεγονός ότι προέρχονται, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, από χώρες με εμφύλια διαμάχη (Συρία, Αφγανιστάν, Ιράκ) είτε από άλλες που ανοιχτά καταπιέζουν όσους σκέφτονται διαφορετικά (Ερυθραία, Ιράν), η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική.

Ένας Σύριος που ζει τέσσερα χρόνια στην Τουρκία και ένας συμπατριώτης του που έφυγε την περασμένη εβδομάδα από το Χαλέπι, δεν βρίσκονται στο ίδιο νομικό καθεστώς. Πρόσφατα η Νορβηγία απέλασε όλους τους Σύριους που είχαν μπει στο έδαφός της από τη Ρωσία όπου ζούσαν επί χρόνια. Οι νορβηγικές Αρχές έκριναν ότι οι Σύριοι αυτοί δεν εγκατέλειψαν τη Ρωσία επειδή ήταν πρόσφυγες πολέμου ή επειδή τους αρνήθηκαν το δικαίωμα να εκφράζονται διαφορετικά.

Ακόμα όμως και ένας Σύριος πρόσφυγας πολέμου που ζει στην Τουρκία και είναι αραβικής καταγωγής, είναι διαφορετικός από έναν Σύριο που έχει καταφύγει στην Τουρκία και είναι κουρδικής καταγωγής. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο κουρδικής καταγωγής θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να είναι πρόσφυγας και από την Τουρκία.

Έπειτα είναι οι Αφγανοί, η μεγαλύτερη ομάδα μετά τους Σύριους που φτάνουν στις βάρκες στις βόρειες ακτές της Λέσβου. Ένας Αφγανός μεταφραστής μιας ξένης στρατιωτικής αποστολής στο Αφγανιστάν που κατάγεται από μία επαρχία που απειλούν να την καταλάβουν ή την έχουν καταλάβει οι Ταλιμπάν, κινδυνεύει και χρειάζεται την προστασία μας. Για τη νοικοκυρά που φεύγει από την Καμπούλ αυτό δεν είναι τόσο σίγουρο. Εκτός αν μπορεί να αποδείξει ότι στερείται στοιχειωδών δικαιωμάτων εξ αιτίας του φύλου της, κάτι που δεν θα δεχόταν κάθε ευρωπαϊκό δικαστήριο. Οι περιπτώσεις είναι όσες και οι άνθρωποι. Και σε μία βάρκα συνήθως μπαίνουν όλοι μαζί. Και εκείνοι που πολεμούν τον Άσαντ και εκείνοι που είναι με τον Άσαντ, σιίτες και σουνίτες του Ιράκ, φίλοι και εχθροί των Ταλιμπάν. Επειδή ο διαχωρισμός τους δεν μπορεί να γίνει εν πλω πρέπει να διαχωριστούν –ναι, αυτή είναι η λέξη, όσο κι αν προκαλεί κακούς συνειρμούς–ανάλογα με το αν χρήζουν ή όχι προστασίας. Αυτοί που έχουν ανάγκη προστασίας από τον νομικό και πολιτικό πολιτισμό της Ευρώπης θα χωριστούν από τους άλλους που, επειδή έχουν διαβεί λαθραίως τα σύνορα, είναι λαθρομετανάστες. Λαθραία έχουν κάνει τη διάβαση των συνόρων και οι πρόσφυγες. Αλλά αυτοί δεν είναι μετανάστες καθώς πολιτικά ήταν τα κίνητρα που τους κίνησαν και μπήκαν στον δρόμο για την Ευρώπη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εθνικότητα από μόνη της δεν απαντά στο ερώτημα «γιατί φεύγουν και γιατί φεύγουν τώρα;» Μερικοί, γυρίζουν. Σύριοι, μάλιστα. Από τα στρατόπεδα της Ιορδανίας, όπου, όπως λέγεται, η διεθνής κοινότητα δεν έχει πληρώσει τα τροφεία επί μήνες και είναι νηστικοί. Μήπως αυτοί δεν χρειάζονται προστασία;

Ακόμα και στην ίδια τη Συρία δεν μαίνεται παντού ο εμφύλιος. Συνάντησα πολλούς ανθρώπους από τη Συρία που μου είπαν ότι φεύγουν γιατί δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα ή την τροφή τους. Αυτοί θα προστατευθούν από το σύστημά μας ως πρόσφυγες πολέμου. Απλώς, δεν είναι όπως τους φαντάζεται ο μέσος Ευρωπαίος.

8be79e3c08c41582701e9579a23c8fef Sepolia Medium600 0

Η απάντηση του Κώστα Εφήμερου:

Ο Τάσος Τέλλογλου είναι καλός ερευνητής δημοσιογράφος. Μερικά από τα ρεπορτάζ του θα μπορούσαν να διδάσκονται σε μια αντίστοιχη σχολή για την ενδελεχή τους τεκμηρίωση. Επίσης ο Τάσος Τέλογλου είναι μαλάκας.

Στο τελευταίο του κείμενο στο protagon βάζει εισαγωγικά στη λέξη «λαθρομετανάστες» αλλά επιχειρηματολογεί χυδαία υπέρ της χρήσης του όρου όταν μας εξηγεί ότι «Αυτοί που έχουν ανάγκη προστασίας από τον νομικό και πολιτικό πολιτισμό της Ευρώπης θα χωριστούν από τους άλλους που , επειδή έχουν διαβεί λαθραίως τα σύνορα, είναι λαθρομετανάστες. Λαθραία έχουν κάνει τη διάβαση των συνόρων και οι πρόσφυγες. Αλλά αυτοί δεν είναι μετανάστες καθώς πολιτικά ήταν τα κίνητρα που τους κίνησαν και μήπκαν στο δρόμο για την Ευρώπη».

Καταρχάς ο Τέλλογλου θα πρέπει να ενημερωθεί ότι νομικά δεν υπάρχει ο όρος του λαθρομετανάστη. Ακόμα και το ευρωπαϊκό συμβούλιο έχει αποφανθεί σχετικά. Σε κάθε περίπτωση όμως η ίδια η λέξη έχει πια μια συγκεκριμένη φόρτιση και δεν υπάρχει λόγος να γίνει ξανά αυτή η συζήτηση.

Την ίδια ώρα που σχεδόν κάθε 2 ώρες η θάλασσα ξεβράζει στις ελληνικές ακτές άλλο ένα παιδάκι ο Τέλλογλου κάνει λόγο για νομικό και πολιτικό πολιτισμό της Ευρώπης. Γράφει «Συνάντησα πολλούς ανθρώπους από τη Συρία που μου είπαν ότι φεύγουν γιατί δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα ή την τροφή τους. Αυτοί θα προστατευθούν από το σύστημα μας ως πρόσφυγες πολέμου». Ο Τέλλογλου λοιπόν κάνει μια διάκριση θεωρώντας ότι σε αυτούς που δεν έβαλε ένας ταλιμπάν το όπλο στον κρόταφο θα πρέπει να επιστρέψουν στην πόλη τους και να πεθάνουν από ασιτία. Χωρίς καμία ανάλυση. Χωρίς να υπολογίσει γιατί δεν έχουν πια χρήματα οι Σύριοι για να βάλουν ένα πιάτο φαγητό στο τραπέζι τους.

Οι πρόσφυγες που φοράνε στα τρίχρονα παιδιά τους μπρατσάκια μίκι μάους και ένα σωσίβιο γεμάτο με άχυρα, επειδή δεν έχουν να πληρώσουν τα ακριβά που επιπλέουν και ξεκινάνε σε μια τρικυμισμένη θάλασσα για να περάσουν στην Ευρώπη μπορούν να διαχωριστούν σε πρόσφυγες και λαθρομετανάστες μόνο από έναν μαλάκα. Τον Τάσο Τέλλογλου.

Η συμβολή του Niko Ago: «Niko Ago: Γιατί δεν πιστεύω ότι ο Τέλλογλου είναι μαλάκας»

Σε ένα σύντομο αλλά αρκετά συμπυκνωμένο κείμενο, ο εξαίρετος δημοσιογράφος Κώστας Εφήμερος, γράφοντας στο Thepressproject, αναφερόμενος στον γνωστό δημοσιογράφο Τάσο Τέλλογλου, με αφορμή άρθρο του για τους πρόσφυγες, γράφει: Οι πρόσφυγες, που φοράνε στα τρίχρονα παιδιά τους μπρατσάκια μίκι μάους και ένα σωσίβιο γεμάτο με άχυρα, επειδή δεν έχουν να πληρώσουν τα ακριβά που επιπλέουν και ξεκινάνε σε μια τρικυμισμένη θάλασσα, για να περάσουν στην Ευρώπη, μπορούν να διαχωριστούν σε πρόσφυγες και λαθρομετανάστες, μόνο από έναν μαλάκα. Τον Τάσο Τέλλογλου.

Συμφωνώ σχεδόν με κάθε λέξη μαζί του, εκτός εκείνης που θεωρεί τον Τέλλογλου, μαλάκα. Όχι. Σε καμία των περιπτώσεων. Ο Τάσος Τέλλογλου, δεν είναι μαλάκας. Τουλάχιστον, όχι για εμένα. Και τούτο, όχι επειδή για 5,5 χρόνια, βρισκόμασταν κάτω από την ίδια επαγγελματική στέγη, αυτή του protagon. Η δημοσιογραφική του πορεία, τα θέματα που έχει αποκαλύψει και οι αναλύσεις του, η δημοσιογραφική και επαγγελματική του επάρκεια, αμφισβητούν αυτό τον απαξιωτικό καθημερινό όρο. Προσωπικά, πιστεύω πως είναι κάτι βαθύτερο και πιο περίπλοκο, για να αναλύσεις και κυρίως να προσπερνάς τις σκέψεις του, αποκαλώντας τον απλώς, μαλάκα. Εντάξει, η λέξη αυτή, αποσυμπιέζει προς ώρας το θυμό και την αγανάκτηση αλλά αδικεί τον Τάσο. Η καλύτερα, αποκρύπτει αυτό που στην πραγματικότητα είναι. Και πιστεύω, μετά από αυτό το άρθρο, πως δεν είναι μόνο ένα πράγμα.

Βεβαίως, ούτε δικός μου σκοπός είναι να καθίσω να αναλύσω τις σκέψεις του. Όπως είπα, είναι βαθιές και περίπλοκες. Και αυτή την ώρα, εκείνο που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι το πώς θα κάνει ο καθένας από την πλευρά του, με όποιες δυνάμεις και τρόπους διαθέτει, κάτι για να μην ξεβράζει η θάλασσα, ανά δυο ώρες περίπου, και άλλο ένα νεκρό σώμα βρέφους ή παιδιού, όπως συμβαίνει με τρομακτική συνέπεια τις τελευταίες μέρες και ώρες. Η γνώμη του Τάσου, είναι δευτερεύουσα. Εξοργίζει, θλίβει, «τρελαίνει» αλλά δεν θα πρέπει να αφεθεί να παραλύει τις επιλογές. Κι εδώ καταλαβαίνω ακριβώς, γιατί ο Εφήμερος ξόδεψε απλώς μερικές λέξεις. Βιαζόταν να σκεφτεί περισσότερο το δράμα που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια όλων.

Στην κατακλείδα του άρθρου του, για το οποίο και γίνεται λόγος, ο Τέλλογλου γράφει: «Συνάντησα πολλούς ανθρώπους από τη Συρία που μου είπαν ότι φεύγουν γιατί δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα ή την τροφή τους. Αυτοί θα προστατευθούν από το σύστημα μας ως πρόσφυγες πολέμου». Αυτό αρκεί νομίζω, για να μην κατατάσσεται στους μαλάκες. Στους κοινούς ψεύτες, αρκετά πιθανό. Στους ακροδεξιούς, μπορεί. Στους σκατόψυχους, ίσως. Στους ρατσιστές «πολυτελείας», μάλλον. Στους μισάνθρωπους, που ενώ βλέπει μπροστά του νεκρές ψυχές βρεφών και παιδιών, «ψάχνει» στις τσέπες τους να δει αν πλήρωσαν τον λογαριασμό του ρεύματος, πιθανότατα. Σε εκείνους που με βαλμένες  προσεκτικά λέξεις, «ξεπλένει» τη ναζιστική ρητορεία, εύκολα το λες. Αλλά, προς θεού, όχι και μαλάκας.

Αλλά και ο Δημήτρης Σούλτας συμμετέχει στον διάλογο μέσω facebook:

Ο Τάσος Τέλλογλου αμφισβητεί το αν μία γυναίκα από το Αφγανιστάν, που βρίσκεται σε μια βάρκα στο Αιγαίο, μπορεί να αποδείξει σε ευρωπαϊκά δικαστήρια ότι καταπιέζεται ως γυναίκα στην Καμπούλ. (και άρα δεν είναι πρόσφυγας και μας λέει ψέματα) Είναι γνωστό άλλωστε ότι είναι τόσο σπάνιο στο Αφγανιστάν να καταπιέζεται μια γυναίκα. Απλώς εκεί που καθόταν στην κουζίνα της η Αφγανή λέει "Μωρέ, δεν ξεκινάω να το κόψω με τα πόδια μέχρι την Τουρκία, από κει όπως μπορώ μέχρι τα.. παράλια, από κεί με το μωρό στην αγκαλιά να θαλασσοπνιγώ και αν επιβιώσω να πάω μια βόλτα στο Κολωνάκι να δω βιτρίνες, που ήταν και η βασική αιτία για την οποία ξεσπιτώθηκα".
Την ίδια λογική έχουν προφανώς και οι άλλοι, σύμφωνα με τον Τέλλογλου, που φεύγουν από τη Συρία με τα παιδιά στην αγκαλιά, όχι για τον πόλεμο (άλλωστε, όπως λέει ο αρθρογράφος, δεν έχουν πόλεμο παντού στη Συρία) αλλά γιατί δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα και το νερό. Θα σου αποκαλύψω εγώ γιατί φεύγουν, αγαπητέ Τάσο. Οι περισσότεροι έχουν νταλκά να πιούν φρέντο στο Da Capo και μπροστά σ΄αυτήν την ακαταμάχητη επιθυμία, παίζουν κορώνα- γράμματα τη ζωή τη δική τους και τη ζωή των παιδιών τους.
Μερικοί "συνάδελφοι" τη μ@λακία την έχουν κάνει επιστήμη και μάλιστα την παρουσιάζουν και σαν "αντικειμενική άποψη". Ντροπή και αίσχος για όλη αυτή την παπαρολογία που παρουσιάζεται σαν ανάλυση, την ώρα που μετράμε κάθε μέρα, κάθε ώρα, πτώματα μικρών παιδιών. Λίγη ντροπή, επιτέλους, που αυτό που θεωρούν ότι είναι σωστό να κάνουν κάποιοι αυτή την ώρα, που χάνουν τη ζωή τους μωρά παιδιά, είναι να αποκαστήσουν τη λέξη "λαθρομετανάστης"! Ντροπή!